Proč budou klasické aplikace převálcovány webovými aplikacemi

Zdroj: Mashable

Odkaz na původní článek: Why Web Apps Will Crush Native Apps

Autor původního textu: Ryan Matzner

Překlad: iTechHub 

Před více než pěti lety představil Steve Jobs původní iPhone. V té době byly jediné aplikace na iPhone ty již předinstalované (možnost sledovat vývoj na burzách, kalkulačka a YouTube). Aplikací bylo dokonce tak málo, že nezaplnili ani hlavní obrazovku! Apple neposkytoval možnost vytvářet nebo instalovat jakékoli další aplikace. Místo toho řekl vývojářům, že mají vyvíjet webové aplikace spustitelné z rozhraní předinstalovaného prohlížeče Safari.

Apple záhy čelil značným protestům ze strany vývojářů a záhy skupina hackerů zjistila jak prolomit iPhoní kód a vyvíjet vlastní aplikace. Apple zareagoval, otočil a přijal běžné aplikace, které si člověk může nainstalovat do telefonu.

App Store od společnosti Apple dnes obsahuje více než půl milionu aplikací pro iPhony a iPady. Aplikace dostupné na App Storu, Google Play nebo Windows Store jsou všechny „klasické“ aplikace, což znamená, že vývojáři používají kód obvykle specifický pro platformu (iOS, Android, WP) a aplikace se následně spouští v rozhraní systému. Aplikace navržená pro iPhone musí být skoro celá přepsána, pokud má fungovat na Androidu. Je to jako přeložit knihu z jednoho jazyka do druhého.

Pak jsou tu webové aplikace.

Představení webových aplikací

Webové aplikace jsou psány v rámci standardů jako například HTML5 a CSS3 a dalších. Bez nějakých zvláštních změn v kódu nebo konverze může být webová aplikace spuštěna na jakékoli platformě s moderním, standardům vyhovujícím webovým prohlížečem. Jakmile je webová aplikace spuštěna, mají k ní uživatelé všech zařízení jako iPhone, iPad, Androidí telefony, Kindle Fire a Windows Phone možnost přistupovat bez rozdílu platformy.

Běžné aplikace fungují pouze na té platformě, na kterou jsou stavěny, a jejich vývoj trvá déle a stojí víc než v případě webových aplikací. Proč se tedy kdokoli obtěžuje s tvorbou klasických aplikací? Současná technologie způsobuje, že běžné aplikace jsou uživatelsky příjemnější. Ale to je pravda, jen dokud budeme užívat současnou technologii. Několik pokroků tady a támhle a brzy se klasické aplikace pro mobilní zařízení odeberou stejným směrem, jako aplikace na stolních počítačích (pár jich je, ale většina uživatelů tráví většinu svého času v rozhraní webového prohlížeče). Pár věcí vysvětluje, proč běžné aplikace nebudou v budoucnu v centru dění.

Uživatelský zážitek

Běžné aplikace mívají lepší vzhled, pocit z jejich používání je lepší a celkově jsou takové dotaženější. Mohou využívat schopnosti operačního systému, na který jsou stavěný, takže tak nějak propojeněji s telefonem.  Pokud přijde na vzhled a celkový pocit uživatele, je pro webové aplikace obtížné překonat aplikace klasické. Navíc klasické aplikace mnoho ze svého obsahu načtou z telefonu a na internet musí jen pro případná uživatelská data, zatímco webové se musí načíst se vším všudy z internetu, což činí klasické aplikace mnohem rychlejšími.

Internet ušel opravdu dlouhou cestu od dob „scrollování do aleluja“ (podoba webových stránek v 90. letech). Je jen otázkou času, než se po estetické stránce budou moci webové aplikace měřit s těmi klasickými. Pamatujete si, jak úžasně pokrokově vypadalo HTML5, když spatřilo světlo světa? Tak prostě počkejte na šestku nebo sedmičku!

A co se týká nutnosti stahovat více dat, než klasické aplikace: V budoucnosti vydrží baterie tak dlouho a mobilní připojení bude tak rychlé, že na tom nebude záležet. 4G sítě jsou rychlejší, než průměrné širokopásmové připojení v USA. A kdy jste se naposledy při prohlížení webu na svém PC starali o velikost stránky, kterou musíte načíst?

Distribuce

Běžné aplikace je snadné najít a nainstalovat. Záležitosti jako App Store, Google Play a v budoucnu Windows Store jsou skvělá místa pro prohlížení a stahování aplikací. Obtížná část tvorby úspěšného „skladiště“ je sehnání dostatečně silné vývojářské komunity, která je ochotná věnovat čas, úsilí a peníze vývoji spousty aplikací, které budou chtít uživatelé používat. Je to opravdu těžký úkol a je to pravděpodobně jeden z důvodů, proč Microsoft se svým Windows Phone doposud příliš neprorazil (to se pravděpodobně změní s WP8 a příchodem Windows Store).

Jedním problémem webových aplikací je soutěž. Apple, Google i Microsoft musí být jistě spokojeni s tím, jak velký vliv získali vládou nad distribucí aplikací pro své platformy prostřednictvím „tržišť a skladišť“. Jak se webové aplikace postupně dostávají do formy a začínají ohrožovat mobilní aplikace, je pravděpodobné, že současní významní hráči na trhu s klasickými aplikacemi se budou snažit potlačit vše, co by mohlo omezit způsob distribuce běžných aplikací. Naštěstí pro zákazníky není příliš pravděpodobné, že by se někomu podařilo zabránit nástupu webových aplikací. Mocné webové prohlížeče zabudované přímo do systému telefonů se totiž opravdu nechystají zmizet ze scény.

S webovými aplikacemi odpadá potřeba přesvědčit vývojáře, aby vytvářeli software pro konkrétní platformy. Naopak, aplikace vytvořené pro uživatele nejpopulárnější platformy budou dostupné i pro uživatele té nejméně populární (předpokládejme, že i ta nejméně populární platforma má k dispozici slušný webový prohlížeč). V budoucnosti budou mít nezávislí obchodníci možnost vytvářet „skladiště“ aplikací, čímž pravděpodobně trochu omezí vliv tvůrců operačních systémů. Stránky jako BestVendor budou moci vyrůst a konkurovat App Storu.

Časová a finanční náročnost

Vytvořit klasickou aplikaci většinou trvá o něco déle, než vytvořit srovnatelnou webovou aplikaci. Ovšem posun na poli vývojářských nástrojů a vzdělání toto pravděpodobně změní. A jak se větší množství programátorů sžije s větším množstvím jazyků a technologií pro vytváření aplikací pro mobily, celkové náklady na vývoj aplikace padnou.

Ale jedna věc, která se ve světě běžných aplikací pravděpodobně nezmění, je fakt, že vývoj pro různé platformy je nákladný. Přidání kompatibility pro iPad pokud vyvíjíte aplikaci pro iPhone může náklady zvednout i o 50%. Když se začali šířit zvěsti o tom, že se Apple snad chystá představit iPad Mini, zajímalo by snad všechny, kdo má možnost optimalizovat aplikace pro tolik různých zařízení?

Webové aplikace budou fungovat napříč zařízeními díky tomu, že jsou přizpůsobivé.

Aktualizace

Tohle je pole, na kterém webové aplikace již nyní triumfují nad klasickými. Vývojářům k zlosti, většina uživatelů aktualizuje verze nainstalovaných aplikací dosti nepravidelně. To znamená, že uživatelská základna pro určitou běžnou aplikaci je roztroušena napříč různými verzemi.

Mít zastaralou verzi webové aplikace je takřka nemožné. Zamyslete se nad načítáním stránky. Pokaždé, když návštěvník načítá její obsah, načítá ze serveru poslední verzi. Když Google změní logo na své domovské stránce, neznamená to, že by člověk musel zvlášť stahovat aktualizaci.

Webové aplikace znamenají, že uživatel se nikdy nebude muset starat o dostupné aktualizace.

Využití hardwaru

Jednou z věcí, které dělají používání běžných aplikací tak uspokojivým, je jejich schopnost využívat vybavení telefonu tak samozřejmým způsobem. Vezměte například množství aplikací, které využívají accelerometer(Nike+), GPS (Foursquare) nebo foťák (Instagram). Z těchto tří, webové aplikace mohou využívat jen GPS a to ještě v omezeném rozsahu. Ano, je to opravdu tak – webové aplikace nemohou využívat ani foťák ve vašem telefonu nebo přistupovat k fotkám, které jste již pořídili.

Není žádná běžná cesta, kterou by webové aplikace mohly využívat pro využívání hardwarového vybavení telefonu, ale to se může v budoucnu celkem snadno změnit. Jedním z problémů, který je třeba překonat, je otázka bezpečnosti. Snad největší překážkou je ale nedostatek spolupráce ze strany zainteresovaných, kteří by raději udrželi v běhu monopol běžných aplikací. Každopádně, tlak ze strany trhu snad donutí zařízení, aby se staly více otevřenými.

Kreditky

Applisté jsou notoricky neuspokojitelní zákazníci. Tajnou zbraní Applu je, že má k dispozici 400 milionů aktivních účtů na iTunes, které mají již nastavenou možnost platby kartou.  A mít možnost zaplatit jednoduše kartou dělá z nakupování snad až příliš snadnou záležitost – stačí stisknout „buy“, vložit heslo a je hotovo. Google a Microsoft mají určitě na svých platformách k dispozici méně aktivních účtů, ale jejich množství rychle roste. Nakupování běžných aplikací a nakupování prostřednictvím aplikací je snazší a snazší.

Momentálně není k dispozici nějaký jednotný systém plateb pro kupování webových aplikací, nebo dokupování jejich rozšíření, ale to se s postupem času změní, jelikož PayPal, Square, Venmo a další vstupují na scénu.

Velká část úspěchu systému iOS je spojená s App Store, stejně jako iTunes sehrálo velkou roli v úspěchu iPodu.  A přesto koncem App Storu pravděpodobně budou webové aplikace, které chtěl Apple původně propagovat místo aplikací klasických.

(Poznámka překladatele – většina rozdílů mezi oběma druhy aplikací pravděpodobně časem zmizí. Velkou výhodou těch webových tedy pravděpodobně bude možnost užívat je na všech platformách. Nevýhodou pak nutnost připojení k internetu (ano, stále jsou místa kde se k 3G, natož pak 4G téměř není možno připojit).)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>