Proč Zynga neuspěla

 

Psal se rok 2008 a Zynga měla vše dobře vymyšlené. Facebook se stal herním portálem pro ty, kteří nikdy nehráli. Herní trh rostl nekontrolovaně k výšinám. Poplatky za reklamu na Facebooku byly nízké, takže přivádění hráčů bylo levné. Navíc se většina her hrála na stolních počítačích. Brzo se však všechno změnilo a Zynga se nikdy nevzpamatovala.
Zde je několik velkých změn, které způsobily pád mocné Zyngy a její tržní hodnoty.
Příliš mnoho vývojářů, nedostatek nových hráčů


V letech před nástupem společnosti Zynga byly videohry vnímány jako něco pro hardcore hráče. To bylo úplně něco jiného, než s čím hry začínaly – hry jako Pong a Pac-man, které je snadné se naučit, přilákaly mnohem širší vrstvy příznivců.
Ale jak se herní počítače a konzole stávaly výkonnějšími, hry se stávaly komplikovanějšími. S tím se zkomplikovalo i jejich ovládání. Matky nehrály Halo nebo Final Fantasy. Nebo přesněji řečeno, ony nemohly.
Ale Facebook předložil něco jako herní konzoli před miliony „nehráčů“. Mark Pincus si to uvědomil a stvořil hry pro širokou veřejnost. Klik, klik, klik, jednoduché úkony, pro každého něco. Brzo však ostatní podnikatelé prohlédli a trh se rozdělil mezi více společností.
V následujících pěti letech se hry staly chytřejšími. Nejpopulárnější hry jsou stále velmi jednoduché, ale středně náročné hry, jako například strategická hra War Commander nabírají na síle. Někteří lidé, kteří bývali „klikači“ na obsah ve FarmVille se přesunuli ke komplikovanějším hrám.
Reklama podražila
Zpátky do roku 2008. Tehdy existoval veliký nezabraný trh nových potenciálních hráčů na Facebooku a Zynga potřebovala způsob, jak se k nim dostat. Tehdy ještě značky nebyly příliš zaujaté inzerováním na Facebooku a ostatní herní společnosti si neuvědomili, jak účinná může reklama na FB být při přivádění nových uživatelů. To znamenalo, že poplatky za proklik reklamy byly nízké a nemuseli jste z každého hráče získat příliš mnoho peněz, aby se vám investice do reklamy vrátila.
Takže Zynga během sedmi měsíců získala asi 40 milionů dolarů a nakoupila obrovský objem reklamy. Tolik, že jejich reklama představovala asi 10% příjmů společnosti Facebook.
Postupně různí inzerenti, značky a další herní společnosti také začali investovat do reklam na Facebooku a poplatky šly nahoru. Cena za proklik byla na FB v roce 2009 asi 0,27 dolaru, zatímco dnes je to téměř třikrát tolik – 0.88 dolaru. To znamená, že Zynga nové uživatele nemůže kupovat tak efektivně, jako dřív. To ji donutilo spoléhat na šíření aplikací mezi přáteli, ale bohužel…

Facebooku leze herní spam krkem


Když Facebook spustil své rozhraní aplikací a novinek, neočekával, jak budou kombinovány. Zynga se rychle stala virálním kolosem. Vytvářela hry, ve kterých vyhrajete tím, že se budete dožadovat pomoci svých přátel a neustále vám přerušují hru, aby vás požádaly o sdílení „Podojíš mojí krávu?“ zpráv s každým z vašich přátel. To znamenalo, že každý uživatel přivedený prostřednictvím placené reklamy mohl přivést 2 nebo více uživatelů propagováním hry prostřednictvím své „zdi“.
Herní spam od vývojářů jako Zynga se stal brzy tak rozšířeným, že utápěl aktualizace stavů a fotky vašich přátel, čímž kazil uživatelský zážitek z Facebooku. Mark Zuckerberk se v interview tedy rozhodl oznámit změnu:
„Mnoho uživatelů má rádo hry, ale zároveň mnoho uživatelů hry nenávidí. Lidé kteří rádi hrají hry, zároveň rádi zveřejňují novinky ze svých farem, parků nebo čehokoliv na svých zdech. Ale lidé, kteří se o hry nezajímají, nechtějí žádné herní aktualizace. Takže jsme to trochu upravili, aby lidé, kteří nejsou hráči, dostávali méně zpráv ohledně her.
Virální zlatý důl Zyngy skončil.

Zmenšily se obrazovky a s nimi i marže


Několik let Zynga prodávala své virtuální produkty na Facebooku bez poplatků. Bylo to vlastně prodávání bezcenných kopií obrázků za skutečné peníze. A marže byly opravdu dobré. Facebook ale v červenci 2011 konečně donutil všechny vývojáře k tomu, aby užívali jeho virtuální měnu – Kredity. A začal si brát 30% provizi. Zynga si mohla vyjednat trochu lepší podmínky, ale stejně to byla opravdová rána.
Během zlatých časů společnosti Zynga, většina lidí používala Facebook na PC, kde byly i její hry. Ale přechod k mobilním zařízením byl neúprosně rychlý. Překvapilo to Facebook a s ním i Zyngu.
Herní gigant používal jenom režim „freemium“ (hraní zdarma + poplatky za věci navíc) a nedělal hry, které jste si museli koupit předtím, než jste hráli. Zynga se musela naučit dělat hry, které byly velmi záživné pokaždé, na rozdíl od her, ve kterých se po spuštění hry věnujete tak akorát nezáživnému udržování. Provoz na iOS a Android také znamenal vzdání se 30% z prodeje her.
Řešení společnosti Zynga bylo koupit si cestu na trh, ale nedopadlo to. Koupili Newtoy kvůli Words With Friends, který byl velkým hitem, ale nevydělával příliš mnoho peněz a zakladatelé nedavno opustili společnost. Koupili OMGPOP, tvůrce Draw Something, když byla popularita hry na vrcholu a následně bezmocně sledovali, jak hra upadá. Vyhozených 95 milionů dolarů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>