Je váš obchodní plán průvodcem, nebo překážkou?

Zdroj: Inc

Odkaz na původní článek: Is Your Business Plan a Roadmap or a Roadblock?

Autor původního článku: Howard A. Tullman

Překlad: iTechHub

Ten obchodní plán, na kterém jste možná tak tvrdě pracovali, může být dost nebezpečný.

Nebude to trvat dlouho a začínající podnikatelé budou záležitosti jako „business plán“ vynechávat úplně. Upřímně, většina investorů by asi raději obdržela odkaz na ukázkovou stránku nebo prototyp produktu, než obchodní plán o padesáti stranách, na který absolutně nemají čas. Pokud ukážete, co jste již zvládli, říkáte tím zároveň, jak moc jste schopni pracovat a jak daleko se dostat. Pokud něco máte, pochlubte se tím. Pokud nic nemáte, stavte se, až budete něco mít.

Samozřejmě nějaký business plán asi budete potřebovat, abyste získali počáteční investici. Ale skutečná hodnota vašeho plánu záleží zcela na tom, jak se rozjedete a svůj plán použijete. Může to být plán cesty, nebo zbytečná překážka. V každém okamžiku vás obchodní plán odráží váš nejlepší odhad pro vývoj v budoucnosti. Pravděpodobně se tedy milionkrát změní, zatímco vy postupujete, protože to je přesně to, o čem celé budování podnikání je – Je o vývoji a postupu klíčové myšlenky přes neustále se měnící okolnosti.

Měli byste svůj plán použít jako nástroj a startovní bod pro rozpoznávání a odhadování změn, díky čemuž budete moci na změny reagovat a přizpůsobit se. Business plán není příručkou na téma „jak vést podnikání“. Bezhlavá snaha o dodržování plánu, který byl napsán v dávné minulosti, dává najevo, že jste se od doby jeho sestavení nic nového nenaučili. A nepoučili vás ani nepředpovězené okolnosti, se kterými jste se postupem času jistě vyrovnávali. V době, kdy se vše mění tak rychle, mohou být vaše zkušenosti z minulosti tím nejhorším, co vás může potkat.

Zamyslete se nad tím, co by se stalo s projektem Encyclopedia Britannica, kdyby se snažili dodržovat svůj původní business plán, nebo kdyby se nechali příliš svázat se svou historií. V březnu Encyclopedia Britannica (dále EB) oznámila, že po 244 (ale jen po 11 letech od založení Wikipedie) končí s vydáváním tištěné verze. V době, kdy byli na vrcholu, prodávali 120000 knih. V době kdy se v EB rozhodli opustit tištěné verze, představovalo toto odvětví méně než 1%příjmů firmy.

V té době již okolo 500000 domácností platilo roční poplatky za přístup k internetové verzi. Příjmy z těchto poplatků činily 15% z celkových příjmů společnosti. Lví podíl na prodejích měly produkty určené studentům. Společnost odpověděla na tvrdou konkurenci a nízkonákladové služby změnou svého podnikání za dobu kratší, než 10 let. Stali se novým, přizpůsobivým hráčem na světovém „tržišti informací“.

Příliš mnoho podniků se dostává do problémů, protože se snaží přizpůsobit okolnosti svému plánu, raději než aby změnili svůj plán, aby odpovídal okolnostem. Čím déle měříte svůj postup podle nesmyslného nebo zastaralého plánu, tím více času ztratíte a tím více ztratíte na svou konkurenci.

Modely a plány vás nemusí nutně dovést k cíli. Velcí podnikatelé bývají průkopníky. Rozhodnou se pro změnu tak rychle, že jejich rozhodnutí nikdy nebudou zcela podložitelná čísly.

komentář u “Je váš obchodní plán průvodcem, nebo překážkou?

  1. Pingback: 7 zásad pro úspěšný startup

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>